Kinderen schrijven gedichten op de Vijzelgracht

Meer dan zeventig kindergedichten zijn te lezen op de woordenstoom op de Vijzelgracht. Nu de Noord/Zuidlijn zich onder de grond heeft terug getrokken, kunnen Amsterdammers hier weer vrijuit lopen. De Vijzelgracht is voetpad totdat de Rode Loper volgend jaar het gebied definitief inricht. Een mooie lange strook, zonde om zomaar twee jaar ‘braak’ te laten liggen. Daarover waren gemeente en buurtbewoners het eens. Op initiatief van betrokken bewoners  die hun professie als ontwerper hebben ingezet, is de oude waterloop in ere hersteld: een blauwe woordenstroom met gedichten van kinderen van de basisscholen De Kleine Reus en de De Avonturijn.

Via: Project Rode Loper

foto: Horst Güntering

foto: Horst Güntering

Workshop Lichtplan gecanceld

Helaas kan de workshop op 30 november over het Lichtplan van de Rode Loper niet doorgaan.
Zodra we een nieuw datum hebben laten we het u weten.

Visie Vijzel ‘Van doorgangsweg naar aantrekkelijke winkelstraat’

Namens de Ondernemersvereniging De Vijzel hebben voorzitter Peter Doeswijk, straatmanager Natalia Walenkamp en Noord/Zuidlijn adviseur Rente de Weerd de visie op de toekomstige ontwikkeling en inrichting van de Vijzelstraat en -gracht op papier gezet.

Kort gezegd is onze doelstelling: “Van doorgangsweg naar aantrekkelijke winkelstraat”. Lees de visie hier Visie Vijzel.

Ontwerp parkeergarage Vijzelgracht

Ondanks dat er nog geen besluit is gevallen over de komst van de parkeergarage, wordt er wel al begonnen met het ontwerp van de lifthuisjes, omdat de tijd tussen het besluit en de uitvoering anders te kort zou zijn om de buurt er nog bij te betrekken.
Eerder dit jaar is de buurt dan ook al uitgenodigd om een werkgroep te vormen die samen met een architect de lifthuisjes voor de parkeergarage gaat ontwerpen. De werkgroep heeft inmiddels een architect uitgekozen en een eerste overleg gehad. 

Woensdag 30 september tussen 12:00 en 19:00 staat er een caravan op de Vijzelgracht om de buurt te informeren. Voor impressies kunt u nu al kijken op www.abbinkxco.nl

Brief inspraak tegen voorgestelde wijzigingen Voorlopig Ontwerp Vijzelstraat

Dit is de brief die we namens de Ondernemers Vereniging aan de Raadsleden hebben gestuurd om duidelijk te maken dat wij het niet eens zijn met de voorgenomen halte tussen Carlton Hotel en Pathe De Munt.

Geachte Raadsleden,

Hoewel er geen tekening is en in de raadsvoordracht erg veel verschillende punten staan, hoop ik dat onderstaande wel duidelijk is. Met deze inspraak verzoeken wij u niet in te stemmen met alle voorgestelde wijzigingen in de verschillende ontwerpen van het project Rode Loper.

– We willen vooral geen tramhalte tussen het Carlton Hotel en Pathe de Munt.

– In alle sessies van de Vijzelexpertgroep is altijd gesproken over de versprongen haltes op de Keizersgracht en Herengracht. De variant die nu opeens op tafel ligt, is nooit besproken en voor zover wij weten ook niet
onderzocht.

– De argumenten voor de huidige variant deugen niet. Want op z’n vroegst wordt de halte pas in 2018 aangelegd. Tot dan toe blijft de halte bij de Bazel liggen. En het staat los van de opheffing van de halte bij V&D.

– Ook het verlaten van de nota van uitgangspunten druist in tegen alle voorspellingen van meer voetgangers en fietsers. Oftewel gebruik de extra ruimte die vrijkomt door de auto over de trambaan te laten rijden en
vul de ruimte niet in met een halte op een enorm druk kruispunt en waar ook weinig bewegingsruimte onder de galerij van het hotel is.

– Opeens krijgen we te horen dat er wettelijke eisen gesteld worden aan de tramhaltes op de bruggen en deze eisen lijken niet van toepassing voor de 2 jaar geleden geherprofileerde Utrechtsestraat. Dus we zouden graag deze wettelijke eisen zien.

– In de Vijzelexpertgroep is voorgesteld om een strengelhalte (geen strengelspoor!) op de brug van de Herengracht te plaatsen. Dit zou de oplossing kunnen zijn voor alle bezwaren die door het projectteam
Rode Loper aangevoerd werden tegen de haltes op de bruggen. Met een strengelhalte wordt de draaicirkels van de vrachtwagens die van de gracht af komen groter, is het mogelijk om het verkeer te regelen want er is meer ruimte voor deze materialen het is niet onveiliger voor de trambestuurders want de bestuurders kunnen elkaar zien over de brug heen. Ook de halteverspreiding van het GVB blijft op orde.

We verzoeken u daarom om de haltes op de bruggen te plaatsen, zoals voorgesteld is in het Voorlopig Ontwerp. Daarnaast verzoeken we u wel in te stemmen met het voorstel om de autoverkeer zowel stad-in als stad-uit mee te laten rijden over de trambaan. Hierdoor wordt over de hele lengte van de straat extra stoepruimte gecreëerd, vooral bij knelpunten als het Pathe en het Carlton is dat noodzakelijk. Hiermee laat Amsterdam ziet dat het gevolgen geeft aan haar eigen ambities en anticipeert op het steeds drukker worden van het centrum.

Graag zouden we zien dat u het projectteam terug stuurt naar de tekentafel want er is tijd genoeg om samen het beste resultaat na te streven.

Bedankt voor uw tijd.
Ondernemersvereniging de Vijzel

Voorstel voor strengelhaltes op de bruggen zoals voorgesteld door de Vijzelexpertgroep

Voorstel voor strengelhaltes op de bruggen zoals voorgesteld door de Vijzelexpertgroep

Soap rond tram Vijzelstraat

Door Rente de Weerd

Complexe zaken simpel en begrijpelijk uitleggen, is een vak. Complexe zaken goed uitwerken, is evenzeer een vak. In die opgaaf is het projectteam van de Rode Loper deze zomer niet geslaagd, helaas.

Tijden zijn bewoners en ondernemers in expertgroepen in de weer geweest met het knutselen aan het (voorlopig) ontwerp voor de Vijzelstraat. Uitgangspunt van dit project is het scheppen van veel, liefs zoveel mogelijk, ruimte voor voetgangers. In dat streven is het projectteam een handje geholpen door de participerende bewoners en ondernemers, die de suggestie aanleverden om het autoverkeer via de trambaan te laten rijden.

In datzelfde streven is de suggestie gedaan om ook de tramhaltes op de bruggen te plaatsen. Geen halte in de straat, wel op de bruggen, dat scheelt ook weer voetgangersruimte. Dit laatste idee leverde stevige discussies met het GVB op, de tram wil niet op bruggen stoppen, maar uiteindelijk kon er een jaar geleden een ontwerp worden gepresenteerd met haltes op de bruggen.

Tot grote consternatie van omwonenden en de ondernemersvereniging De Vijzel lieten projectteam en wethouder Verkeer deze zomer weten dat het hele feest niet door kon gaan. Eisen van wettelijke normen voor tramhaltes en eisen van de brandweer, maakten het onmogelijk om het zorgvuldig participerende ontwerp uit te voeren. Achter de gedachte om de tramhaltes op de bruggen te plaatsen, zit het idee om de toegang tot de Vijzelstraat, bezien vanaf de Munt, zo open en ruimtelijk mogelijk te maken. Om zodoende een ‘natuurlijke’ doorloop van Rokin naar Vijzelstraat te creëren.

Nee, dus.

We krijgen nu een ingewikkelde invoeg partij van haltes voor het NH Carlton hotel en de bioscoop. Waarbij de toch al vol bezette arcade onder het NH Carlton voor een deel als opstelruimte voor passagiers moet gaan dienen. De commissieleden van D66 en SP hebben manmoedig voor het plan van de omwonenden en ondernemers gepleit, maar tegen het geweld van de brandweer en de ‘wettelijke normen voor tramhaltes’ waren zij niet opgewassen.

Hiermee is een bizarre wijziging in het voorlopig ontwerp, VO in vaktermen, tot stand gekomen. Een VO, is nog geen DO, definitief ontwerp. We zijn er nog niet klaar mee!

Rechts het Carlon, links de tramm, daarachter Pathe De Munt. Op het smalste en drukste stuk van de Vijzelstraat wil het GVB een tramhalte plaatsen. Uitnodigend? Nee. Veilig? Absoluut niet.

Rechts het Carlon, links de tramm, daarachter Pathe De Munt. Op het smalste en drukste stuk van de Vijzelstraat wil het GVB een tramhalte plaatsen. Uitnodigend? Nee. Veilig? Absoluut niet.

Nieuwe VijzelCourant; lees hem hier

Duurt het downloaden in de reader hierboven te lang of heeft u geen Flash geïnstalleerd op uw computer? U kunt de VijzelCourant hieronder in PDF formaat downloaden

De VijzelCourant nr. 26, sep – okt 2015

VijzelCourant mei-juni

Duurt het downloaden in de reader hierboven te lang of heeft u geen Flash geïnstalleerd op uw computer? U kunt de VijzelCourant hieronder in PDF formaat downloaden

De VijzelCourant nr. 25, mei – jun 2015

VijzelCourant #23 staat online

Bouwhekken zijn weg! N/Zlijn-borrel 12-12

Vrijdag 12 december 2014 om 16.30 geeft de Gemeente op het terrein voor Maison Descartes een klein feestje om een heugelijk moment te vieren. De bouwhekken zijn weg!

De metro is nog niet af, maar een groot deel van het bovengrondse bouwterrein is opgeruimd en daarom kunnen de hekken grotendeels weg. Het einde is in zicht en daar moeten we op proosten.

bouwhekken
bouwhekken 2